Min mand er lige fyldt 40 og jeg ville gerne overraske ham med en virkelig god gave. Problemet var dog at manden ingenting ønsker sig! Så tænke tænke hvad kan man give manden, der har alt. Med to krudtugler på 2 og 4 og to fuldtidsjob så var der måske nok i virkeligheden et stort uudtalt ønske om at komme lidt væk på voksentur. Så jeg besluttede at invitere min mand til Amsterdam over en forlænget weeekend i storebededags ferien. Derudover havde jeg booket bord på en speciel lokal restaurant jeg havde læst om – Restaurant Daalder til fødselsdagsmiddag.

Vi drog afsted torsdag formiddag så vi kunne nå at aflevere vores dejlige unger i institution, hvor farmor og farfar ville hente og passe dem til vi kom hjem.

Vi ankom til Hotel Sir Albert, som ligger lidt uden for centrum men dog i gåafstand til centrum. Fantastisk moderne hotel og vi fik en skønt værelse på 5 sal med bobler fra hotellet. Ferien kunne ikke være startet bedre. Da jeg havde været i Amsterdam tidligere med min skønne madklub veninder kendte jeg til et super godt drinkssted, så der tog vi hen efter at have checket ind. Bar og Restaurant Momo i Amsterdam.

Super trendy og de laver så utrolige lækre drinks. Vi fik en masse små retter såsom en sushi rulle med foie gras og purløg, friteret blæksprutter, og sushirulle med crispy softshell crab. Virkelig delikat og lækker mad og det passede perfekt med en Golddigger (det er altså navnet på drinken ikke på mig:-) og en Spicy Lucy – igen drinken:-).

IMG_3244IMG_3243IMG_3242

Hotel Sir Albert har i stueetagen en super lækker Japansk restaurant som hedder Izakaya. Det er ikke en billig restaurant men virkelig spændende.  Her spiste vi vores første aften. Izakaya er meget stilren og minimalistisk og med skønne små hapse retter såsom øster svøbt i nudler og friteret, kammuslinger serveret i egen skal med svampe samt nogle skønne desserter. Derudover har de superb drinks. Vi fik en helt speciel gin og tonic med grankviste som smagte virkelig fantastisk.  Hele oplevelsen var rigtig god og der var virkelig god betjening og service.

IMG_3251IMG_3257IMG_3249

Dagen efter gik vi byen tynd igen og havde et mål til frokost nemlig De Hallen, som er Amsterdams svar på Papirøen i København. De Hallen er bare meget flottere og mere stiligt. Hallerne de ligger var oprindeligt opbevaring for de første elektriske trammer (sporvogne) fra omkring 1900 tallet. Det er nogle smukke gamle haller og der er forskelligt indhold i hver hal. I den ene er der bibliotek, i en anden biograf osv. men den mest interessante var jo den med mad – ihvertfald for mig:-).

Vi gik lidt rundt og alle boderne så bare så spændende ud. Mange dele af verden var repræsenteret og der var lækre vinbarer og ølboder. Manden valgte naturligvis en burger med pomfritter, men ikke bare en burger, næh en der var lavet af premium angus kød. Det kunne smages. Det var en virkelig god burger, selvom jeg nu ikke normalt er så vild med burgere generelt, var den her rigtig god. Jeg valgte en stor platte med 4 forskellige humus og med falafel og oliven. Det var desværre super skuffende. Falaflerne var tørre og de 4 slags dip smagte ens. Sådan kan det jo også gå nogle gange, så var det jo godt vi fik bobler til.

IMG_3263IMG_3260IMG_3261

Om aftenen skulle vi spise på Restaurant Daalder. Jeg havde googlet og googlet for at finde en lokal restaurant som var speciel i amsterdam. Restaurant Daalder var den jeg valgte. Det så super spændende ud. Man kunne vælge 5, 6 eller 7 retter til hhv. 50, 60 og 70 euro, men det er kokken der bestemmer retten så man aner ikke hvad man får at spise. Vi valgte den med 7 retter (what else:-) og fik vin menu til. Første ret der kom ind var et lille glas med pesto med tomatsorbet og parmesan skum. Det var en virkelig god kombination med tomat, pesto og parmesan og også en klassisk smagskombination.

Derefter fik vi et glas med flækærter med svampeskum og brødcroutoner toppet med et pocheret vagtelæg. Det var en meget overraskende smag af ærter og svampe som virkelig blev anderledes med vagtelægget ovenpå.

Næste ret var tuntatar rørt med purløg og drysset med hakkede ristede majskorn lagt på en bund af blandet salat og med et lille æg af karryis omgivet af dashi skum. Karryisen var speciel men passede sublimt med tatar og de ristede majskorn. En virkelig sjov ting med at lave is med varme krydderier på den måde. Det skal jeg helt klar eksperimentere med.

Derefter kom der en ret med torsk og sildekaviar og en ret med havørred med hollandaise og japanske hindbær,

gnocchi med svampe og alpeost og karamelliserede løg.

Hovedretten var meget enkel – en tallerken med stegt and med andejuice rødbede og peberrod intet andet.

Desserten var kardemomme is med gedeost og youghurt creme.

Udover og at vi var total propmætte var det en helt vild mad oplevelse. Havde stedet ikke oset af lokalkolrit og nærmest kun være besøgt af lokale, så kunne det snildt have været mad med michelin status. Jeg fik så meget inspiration til en masse retter jeg gerne ville lave.

Restaurant Daalder kan varmt anbefales og det er altså en sjov oplevelse at bestille en menu uden at vide, hvad man får.

På vores sidste dag var vi stadig virkelig mætte efter aftenen før, så vi gik rigtig meget rundt i byen inden vi skulle spise frokost. Vi spiste på the Seafood Bar.

IMG_3286IMG_3285IMG_3284

Vi fik først friteret blandet fisk. Nogle gange kan friture stegt mad være virkelig tung, men det her var så let og friskt. Dejen svøbte sig silkelet om fisken og man kunne smage fisken var helt forrygende frisk.

Derefter fik vi østers. 6 øster – 3 forskellige slags. Jeg elsker østers så det var virkelig en fornøjelse og man kunne tydeligt smage forskellen.

Til slut fik vi en fiskeret med forskellige ting såsom bittesmå rejer, røget øl m.m.

Jeg er klar over mad fylder virkelig meget i den her fortælling, men Amsterdam har så mange gode spisessteder og jeg tror kun vi så toppen af isbjerget. Deres små hyggelige steder ud til deres smukke kanaler samt deres hyggelige stræder og forskelligartede områder i byen gør Amsterdam speciel. Vi var ikke på kaffebar, men det var der mange andre der var:-) Man kan gå til næsten alt i Amsterdam, hvilket er en stor fordel. Jeg kan varmt anbefale Amsterdam og nogle gange er en weekend uden børn slet ikke dårligt, men på hjemrejse dagen savnede jeg godt nok også mine børn meget:-)